Na początku 2025 r. České Dráhy zakończyły liniową eksploatację lokomotyw serii 150 i 151. Legendarne „banany” przez lata prowadziły pociągi ekspresowe na najważniejszych magistralach. Koniec roku przyniesie kres eksploatacji innej, mniej popularnej serii elektrowozów 242 nazywanych „plechovka”, czyli „puszka”.
Pojazdy serii 242 (oryginalne oznaczenie S 499.02) to czteroosiowe lokomotywy, przystosowane do prowadzenia pociągów pasażerskich i towarowych z maksymalną prędkością 120 km/h przy zasilaniu prądem przemiennym 25kV AC. Zostały wyprodukowane w latach 1975-1981 w liczbie 86 egzemplarzy przez zakłady Škody w Pilznie dla ówczesnych kolei czechosłowackich ČSD. Zatrudnienie znajdowały przede wszystkim na południu kraju, gdzie na liniach zelektryfikowanych występuje zasilanie prądem przemiennym 25 kV. Od nowości stacjonowały w Pilznie, Czeskich Budziejowicach, później również w Brnie, stanowiąc codzienny widok przy obsłudze pociągów pasażerskich i towarowych.
Coraz mniej pracy dla serii 242
W ostatnich latach, dzięki dostawom nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych RegioPanter i elektrowozów Vectron Siemensa, maszyny tej serii coraz rzadziej znajdowały zatrudnienie przy obsłudze pociągów osobowych i pospiesznych. Lokomotywy 242 nie są wyposażone w system sygnalizacji kabinowej ETCS, co eliminuje dalszą możliwość ich eksploatacji. Wiele egzemplarzy serii 242 zostało odkupionych przez prywatnych przewoźników towarowych, a część odstawionych pojazdów posłużyła jako części zamienne.
Zakończenie eksploatacji ostatnich czynnych egzemplarzy jest spodziewane w połowie grudnia, gdy wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów.
ČD Cargo da drugie życie elektrowozom 242
Ostatnie dwie sprawne „puszki” dedykowane są do prowadzenia pociągów na linii dalekobieżnej R11. Można je spotkać podczas obsługi pociągu pospiesznego 657/658 "Bezdrev" relacji Pilzno - Czeskie Budziejowice.
Elektrowozy serii 242 po zakończeniu eksploatacji w ruchu pasażerskim nie znikną zupełnie z czeskich torów. 30 pojazdów zostało odkupionych przez ČD Cargo, które zamierza je do 2028 r. doposażyć w system ETCS i wykorzystywać w przewozach towarowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.