Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Dobiega końca eksploatacja elektrowozów serii 242

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
19-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

Na początku 2025 r. České Dráhy zakończyły liniową eksploatację lokomotyw serii 150 i 151. Legendarne „banany” przez lata prowadziły pociągi ekspresowe na najważniejszych magistralach. Koniec roku przyniesie kres eksploatacji innej, mniej popularnej serii elektrowozów 242 nazywanych „plechovka”, czyli „puszka”.

Pojazdy serii 242 (oryginalne oznaczenie S 499.02) to czteroosiowe lokomotywy, przystosowane do prowadzenia pociągów pasażerskich i towarowych z maksymalną prędkością 120 km/h przy zasilaniu prądem przemiennym 25kV AC. Zostały wyprodukowane w latach 1975-1981 w liczbie 86 egzemplarzy przez zakłady Škody w Pilznie dla ówczesnych kolei czechosłowackich ČSD. Zatrudnienie znajdowały przede wszystkim na południu kraju, gdzie na liniach zelektryfikowanych występuje zasilanie prądem przemiennym 25 kV. Od nowości stacjonowały w Pilznie, Czeskich Budziejowicach, później również w Brnie, stanowiąc codzienny widok przy obsłudze pociągów pasażerskich i towarowych.

Coraz mniej pracy dla serii 242

W ostatnich latach, dzięki dostawom nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych RegioPanter i elektrowozów Vectron Siemensa, maszyny tej serii coraz rzadziej znajdowały zatrudnienie przy obsłudze pociągów osobowych i pospiesznych. Lokomotywy 242 nie są wyposażone w system sygnalizacji kabinowej ETCS, co eliminuje dalszą możliwość ich eksploatacji. Wiele egzemplarzy serii 242 zostało odkupionych przez prywatnych przewoźników towarowych, a część odstawionych pojazdów posłużyła jako części zamienne.

Zakończenie eksploatacji ostatnich czynnych egzemplarzy jest spodziewane w połowie grudnia, gdy wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów.

ČD Cargo da drugie życie elektrowozom 242

Ostatnie dwie sprawne „puszki” dedykowane są do prowadzenia pociągów na linii dalekobieżnej R11. Można je spotkać podczas obsługi pociągu pospiesznego 657/658 "Bezdrev" relacji Pilzno - Czeskie Budziejowice.

Elektrowozy serii 242 po zakończeniu eksploatacji w ruchu pasażerskim nie znikną zupełnie z czeskich torów. 30 pojazdów zostało odkupionych przez ČD Cargo, które zamierza je do 2028 r. doposażyć w system ETCS i wykorzystywać w przewozach towarowych.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

České dráhy z kolejnym RegioFoxem od Pesy

Tabor i technika

České dráhy z kolejnym RegioFoxem od Pesy

Daniel Siwak 03 sierpnia 2025

RegioFoxy z Pesy w Pradze i środkowych Czechach

Tabor i technika

RegioFoxy z Pesy w Pradze i środkowych Czechach

Daniel Siwak 29 października 2024

České dráhy z nową halą serwisową. Obsłuży także pojazdy z Pesy

Infrastruktura

České dráhy mają 50 Vectronów z RS Lease. Pojadą także do Polski

Tabor i technika

České dráhy wybudują nowe zaplecze, także dla pojazdów z Pesy

Tabor i technika

Zobacz również:

České dráhy z kolejnym RegioFoxem od Pesy

Tabor i technika

České dráhy z kolejnym RegioFoxem od Pesy

Daniel Siwak 03 sierpnia 2025

RegioFoxy z Pesy w Pradze i środkowych Czechach

Tabor i technika

RegioFoxy z Pesy w Pradze i środkowych Czechach

Daniel Siwak 29 października 2024

České dráhy z nową halą serwisową. Obsłuży także pojazdy z Pesy

Infrastruktura

České dráhy mają 50 Vectronów z RS Lease. Pojadą także do Polski

Tabor i technika

České dráhy wybudują nowe zaplecze, także dla pojazdów z Pesy

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij